Kezdőlap > Jegyzet > Jegyzet > A mobilod megvár, a pillanat nem. A legszebb ajándék Te vagy. A karácsony az otthonról szól.

A mobilod megvár, a pillanat nem. A legszebb ajándék Te vagy. A karácsony az otthonról szól.

2016. december 23. péntek, 17:05 Fábián Mária Jegyzet
PDF
Azt gondolom, leginkább kimegyünk nassolni valóért, wc-re, vagy egy melegebb pulcsiért a reklámok alatt, néha, ha túl idegesítőek, átkapcsolunk egy másik csatornára. Ám a reklám guruk jól tudják, ha jó a film, nem kapcsolunk el, megvárjuk míg véget ér a végtelennek tűnő blokk. A reklámok hangja, unos-úntalan ismételt zenéje, szövege, beépül így is az agyunkba. Biztosan kimutatható a hatásuk, tuti több puffadáscsillapító, köhögésgátló és elektronikai holmi fogy a boltokból.  Mégis dödögök is, meg nem is.

Dödögök, mert erőre kaptak az idegeinket tépő reklámok. A rossz reklám az egyik legjobb, tartják a szakértők, hiszen azok hatása óriási, mindenki megjegyzi, akár hónapokig beszél róla, és ha vásárolni akar, az jut eszébe először. Lehet, nekem ezek azonban annyira kiverik a biztosítékot, hogy tényleg elkapcsolok a csatornáról, oly mértékben, hogy vissza sem kívánkozom. A tv ellenesek most persze azt mondják, legyen ez a te bajod, miért nem nézel filmeket a neten, a még fanatikusabbak úgy vélik, olvass te ökör! De én kényelmes vagyok, fáradtan már csak szörfözök, hogy mit kínálnak a csatornák. De most nem ez a lényeg, az majd egy másik mise lesz. 

Az idegesítő reklámokra visszatérve, több csoportot is megkülönböztethetünk. Az egyik a diszkriminatív, buta sztereotípiára épít, amely most a férfiakat vette célba. A reklámkészítők szerint jó megnyerni az amúgy is a vásárlásokat intéző hölgyeket (újabb sztereotípia!) a kis viccesnek tűnő, a másik nemet kissé lesajnáló szövegekkel, mint amilyen például a „férfi nátha” típusú, vagy az „apa olyankor úgy viselkedik, mint egy gyerek” beszólások. Ennek egy másik kifejezője a feleséget és menyet, utalással pedig az anyóst is rossz színben feltüntető, körülbelül ilyen mondatfoszlányokból álló reklám: jó lesz a másik fenyő, a mákos helyett a diós kalács, és persze anyukáméknál ünnepelünk! Ennek hallatán és láttán már én is beszólok, hogy „Hé, válj el, most!” Egyébként ez utóbbi reklám esetében az a szép, hogy a multi cég, amely aprópénzről nevezte el magát, 2016. augusztusától váltott új reklámügynökségre. A nyilatkozatuk szerint:  „Új reklámügynökségünk többkörös tender során bizonyította, hogy érti a márkánk céljait, és tudja, hogyan lehet a valamilyen Market imidzsét emocionálisabb kommunikációval közelebb hozni a vásárlókhoz”  Hát ha szerintük ezzel, akkor csak gratulálni tudok nekik! Ehhez egyetlen kör sem kellett volna, kissé kételkedem is ebben, mert ilyen rosszindulatú reklám elkészítését bárki meg tudja csinálni, ha ők voltak a legjobbak, milyenek lehettek a többiek? Nyírjuk ki egymást karácsonykor – üzenetűek? 

A másik idegesítő reklám típus, a bugyuta. Sajnos ebből aztán van elég. Amikor híres színész bájologva vigasztal minden sérült lelket, hogy igen-igen, elhagyott a szerelmed, de az ….di olcsó, akkor már alig lehet lejjebb menni. Vagy amikor a kutya, gyerek úgyis mindent elad – gondolat jegyében, egy jobb sorsra érdemes, borzasztóan kellemetlen hangú kisfiú üvölti, hogy „...de miért?", akkor ledobom az ékszíjat és megfogadom, hogy az említett üzletekbe véletlenül sem megyek be, mert barmok, akik megrendelik és elfogadják ezeket a reklámokat, a gyógyszert pedig „de miért”-sem veszem meg. Jó, hogy a fullra sulykolt reklám miatt megjegyeztem a nevét, de pont ezt az egyet nem kérem a mosolygós patikus úrtól. 
De, van remény. Idén végre láttam három olyan reklámot, amelyekből persze süt a társadalmi felelősségvállalás iránti blablabla, de JÓL csinálják! Nem nyálas, nem dühítő, illetve kicsit az egyik, de még belefér, és van egy, amelyik kifejezetten szép. Profi munkák, ötletes, jó üzenetekkel. Amelyekben direktben, egyik cég sem ad el terméket, persze ott vannak, de nagyon másképp. A kicsit kiborító a ….par áruházláncé, mert maga a film elrugaszkodott a valóságtól, de átjön az üzenet,  A legszebb ajándék Te vagy. A pasi, aki folyton dolgozik és soha nem ér rá, ok, valóságos. Hogy a nő ezért szomorú, duzzog, ok, hihető. Hogy aztán karácsonykor egy fa tetején derüljön ki, hogy a legszebb ajándék az lenne, ha többet lennének együtt, az marhaság, de szép.  
 
A svéd bútoráruház hangulatos, megmosolyogtató képei alatt folyamatosan halljuk, hogy a karácsony miről szól, a kívánságokról, hogy próbára tesszük gyermekeink türelmét, hogy egy kicsit újra gyerekek leszünk, stb., stb. Nem sok, nem bugyuta, nincs benne konkrétan, hogy vegyél ágyat, mert jönnek a vendégek, és mégis jó! 

De a legjobb, a ragyogó, szomorú kék szemű kisfiú, aki csak várja, hogy végre együtt legyen az amúgy együtt lévő család. Itt mindenki otthon van, és mégsem. Az anya lélekben az óriási irodájában dolgozik, a nővére a virtuális térben van együtt a barátaival, a másik testvére a kibertérben száguld  repülőgépén, az apja éppen a focimeccsen szurkol. És ez olyan jellemző, otthon vagyunk, együtt vagyunk, de mégsem. A ragyogó szemek lecsukódnak, egy mosollyal megfogalmazódik a kívánság, és megtörténik a csoda. Jó ötlet, szép üzenet „A mobilod megvár, a pillanat nem”, amelyet persze nagyon el lehetne szúrni, hiszen itt is a - gyerek, kutya - úgyis mindig beválik stratégiával indulnak, de nem szúrták el, ez profi munka! Remek szereplők, jó képek, ügyes vágások és olyan zene, amely hosszú időre összekapcsolja majd a terméket vele.  

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés