Kezdőlap > Kultúra > Képzőművészet > Ifjú kreatív képzőművészek - A Hosszúhetényi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti iskola növendékeinek kiállítása

Ifjú kreatív képzőművészek - A Hosszúhetényi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti iskola növendékeinek kiállítása

2018. május 20. vasárnap, 12:56 Fábián Mária Képzőművészet
PDF
Közel harminc éve dolgozik rajztanárként a Hosszúhetényi Általános Iskolában Grosch Szilárd, aki már az első évben kiállítást rendezett a tanítványok munkáiból. Ezt követően folyamatosan megmutatták az ifjú tehetségek, mit alkottak a képzőművészet nyelvén az adott évben. 25 évvel ezelőtt már az általános iskolai rajz órák keretében, 2006 óta pedig a Művészeti Iskola képzőművészeti ágán tanulják az érdeklődő diákok a grafika és a festés alapjait, az ehhez kapcsolódó formavilág mibenlétét. Az idei évadzáró kiállításon ötven tehetséges ifjú alkotásaiból válogattak. Az Alapfokú Művészeti Iskola tagozatvezetőjét, Grosch Szilárdot kérdeztük erről. (Fotó: Gulyás Tamás)

- Mi változott a képzés területén ez alatt a harminc év alatt?
- Nagyon sok minden, a diákok, a kor, és persze az a tananyag, amely alapján dolgozunk. Az alapkoncepció ugyanakkor nem, mert a Lantos Ferenc által megálmodott művészeti nevelést tekintem annak, amelyre aztán én az évek folyamán tanterveket dolgoztam ki. Ezeket aktualizáltam, gondoltam mindig újra, adaptáltam a gyerekekhez.

- Mi volt az eredeti cél ezzel? Megszerettetni a vizuális kifejezést, megismertetni a képzőművészeti technikákat, kreatív és improvizatív megközelítésekre sarkallni a diákokat?
- Igen, így, mind együtt. De mindenek előtt fontosnak tartottam és tartom, hogy a gyerekek meglássák, a világ és benne a képzőművészet is olyan egész, mely részekből tevődik össze. Egy kép pontból, vonalból, foltból áll össze. Ezek viszonyából, építkezéséből, a fényekből, a színekből. Aztán az is fontos, hogy lássák, az egészből is le lehet vezetni a részleteket. Figyeljenek az egész és a rész viszonyára, arányaira, helyzetükre. Ezek mondanak valamit a világról, amiket megérthetünk. És mi is mondani akarunk valamit a világról, a világnak, tudnunk kell, hogy tehetjük ezt meg a legjobban a vizualitás segítségével. 


Deák Zsuzsanna grafikusművész nyitotta meg a tárlatot


- Hogyan lehet megteremteni a játékosságot a feladatok során, hiszen itt az a korosztály képviselteti magát – 8 – 14 éves korig -, akiknek erre igazán szükségük van. 
- Egy-egy téma felvetésénél - például: fény-árnyék -, egyfajta kreatív alkotójátéknak, vizuális „fejtörőnek”, problémának tekintjük a feladatot. Persze komolyan meg kell határoznunk a játékszabályokat, mert csak azok segítségével lehet a gondolataikat, a kifejezőerőiket kellő szabadsággal a megfelelő megoldások irányába terelni. 
Az eltelt időszak alatt hogyan változott a gyerekek érdeklődése a képzés iránt?
Folyamatosan nőtt a létszámunk, mára már ötven diákunk van a képzőművészeti tagozaton. Ebben a képzésben igazi esélyegyenlőség valósul meg, mert aki idejön, előbb-utóbb elhiszi, hogy pontokból, vonalakból, foltokból alkotás születhet, amelyre ő is képes. Miközben ezt elhiszi, és alkot, olyan dolgokat tanul meg a formákról, az arányokról, a színekről, a tónusokról, a térről, és még sorolhatnám, amelyek mindenképp hasznára válhatnak.


A megnyitó egy pillanata, - egy ígéretes zongorista ejti ámulatba a közönséget


- Ezek a tárlatok így egy-egy évad végén bizonyítják, milyen nagyszerű munkát végeztek, mennyi tehetséges gyerek van. Ha visszatekint az eltelt időszakra, mégis mit tart igazi sikernek?
Ezeket a kiállításokat mindenképpen. Nem az a célunk, hogy művészeket neveljünk, de persze nagy öröm, ha valakiből mégis képzőművész vagy rajztanár lesz. Sikernek azt tartom, ha összefüggéseiben szemléli majd az egykori növendékünk a világot, és ha később is szeret majd rajzolni, festeni, akár a maga örömére. 


Egy munka a sok szép közül



A zenetagozat növendékeinek produkciója






Hirdetés
Hirdetés