A Határtalan Város - Határtalan Színház című sorozat keretében a Pécsi Harmadik Színházban március első napjaiban az Urbán András vezette Kosztolányi Dezső Színház mutatkozott be. A fiatal, mindössze 15 éves teátrum népszerűségét és szakmai elismertségét avantgard, újító szellemű, műhelymunka eredményeként létrejövő előadásainak köszönheti. Erről, valamint a most bemutatott, és a Pécsi Országos Színházi Találkozóra (POSZT) jelölt darabról kérdeztük Urbán András rendezőt.
- A POSZT-ra bekerülni elismerésnek számít. Pár éve a 0.1 mg-mal, Off programként, majd 2008-ban az Urbi et orbi című darabbal a versenyprogramban voltak jelen. - Jó érzés, hogy megint a versenyprogram részeként léphetünk fel, Pécsre jönni pedig mindig örömmel tölt el. Pár napja tudtuk csak meg ezt a hírt, és a kiválasztott rendezők neveit látva, úgy gondolom, hogy egy izgalmas fesztiválnak nézünk elébe.
- Az Urbi et Orbi után a kedd este bemutatott Turbo Paradiso is újfajta látásmóddal készütl, a nézők nem maradhatnak ki az előadás hatása alól.
- Ez a harmadik ilyen darab a társulat munkái közül, míg az Urbi et Orbi-ban a közönség aktívan nem szerepelt, a Turbo Paradisoban a darab végén paradicsommal dobálják meg a színészeket. Ez többekben morális problémát vet fel, de míg a színházban az ember eldöntheti, hogy részt vesz ebben, a való életben, nem maradhatunk ki a körülöttünk zajló világ történéseiből. Ez az előadás is improvizációkra épül, irodalmi forrása nincs, a szimultán játék, illetve a feliratozás miatt volt erre szükség. Hiszen egyszer magyar, egyszer szerb közönség előtt lépünk fel. Szabadkán a közönség kilencven százaléka magyar ajkú, de ha Szerbia más részein lépnek fel, akkor szükséges a feliratozás.
- Gyakran vendégszerepelnek más városokban?
A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház három-négy éve olyan szerencsés helyzetbe került, hogy ugyanúgy jelen van a magyarországi alternatív és konvencionális színpadi palettán, mint ahogy a szerbiain is. A színházi világ érdekes színfoltját képezzük, s nem mint kisebbségi színházat, hanem mint színházat tartanak minket számon. Ennek megőrzése érdekében mindenképp fontos a különböző fesztiválokon való megjelenés, ám a legfontosabb a színészek kemény, önfeláldozó munkája. Folyamatosan fejlesztik magukat, továbbképzéseken vesznek részt, és szívesen dolgoznak kísérleti munkákban is.
- Most Pécsett még nem láthatjuk a The beach című darabot, ám júniusban a POSZT-on már a versenyprogramban szerepel. A darab alapja Albert Camus Közöny című regénye.
- Már régóta foglalkoztatott a „strand” téma. A Camus regényben pedig épp ott történik a gyilkosság, így ez adta magát. Ma is megkerülhetetlen, filozófiai probléma, hogy az ember a saját életét, helyzetét próbálja meghatározni. A darab hatvan százalékát nem a Camus szöveg adja, hanem a közös műhelymunka során kialakult „beszélgetés”, melynek során a most zajló társadalmi jelenségeket taglaljuk a színészekkel. Az előadás célja, hogy a közönség önmagába nézzen, a színészek olyan lelki tartalmakat szabadítsanak fel, ami a nézőktől nem idegen. Ezért is fontos, hogy az előadás a valós térben történjen. Ebben a darabban a nézők aktívan nem vesznek részt, de sokan úgy érzik, mintha ők is jelen lennének a strandon.
Hozzászólások
Sári bejegyzéséből kiderül miért fogynak el a jegyek gyorsan,ha érdekel igyekezz foglalni.