2013. május 30. csütörtök, 17:37
Bereczki Lajos
Jegyzet
Éppen a huszonharmadik verziót olvastam különféle médiumok oldalain azzal kapcsolatban, hogy csak egy kicsit, vagy netán mélyen leszek megalázva oktatói mivoltomban június első vasárnapján (esetleg már pénteken.) Nem csak én, amúgy csoportosan, kollégáimmal együtt. Mára az sem kérdés, hogy az „életpályamodell”, mint egy nagy luftballon szintén kidurrant.
A jutalmazás mindig nagyon kínos és feszültségekkel teli (és persze ritka) aktus volt (van, lesz) a pedagógus szakmában. Egy nehezen (persze nem lehetetlen!) mérhető szakmában sok olyan összetevő, szempont van, amelyet nem lehet forintosítani. Húsz éve ötven forint jutalom különbségért lehetett neheztelő pillantásokat beszerezni a tantestületben, mára ez a tétel a forint árfolyamához igazodott. Képzelhetik…
Tapasztalt pedagógusként, aki ráadásul pályaelhagyó volt és nemrég integrálódott vissza a szakmába elmondhatom, a világon semmi sem történt ezen a téren abban a tizenöt évben, amíg szabadúszóként dolgoztam a világban. Kormányok jöttek, kormányok mentek, a közös nevező minden esetben a jövőbe vetett hit és a gyermekek minőségi iskoláztatásának elve volt. Aztán ahogy a kormányprogramok feledésbe merültek és a választási fotók egyre kevesebbet szerepeltek a televízióban, nem beszélve az időközben leragasztott óriásplakátokról – bizony semmivé lett ennek az értelmiségi csoportnak a megbecsülése.
Lám, utoljára a nagy államosítási lendületben is elfelejtették valahogy megkérdezni a szakmát, hogy mi a jófenét szeretne, de talán nem is fontos, hiszen az oktatáspolitika ugyebár nem kívánságműsor. A nemzetközi helyzet pedig egyfolytában fokozódik. Ennélfogva egy frászt fogjuk engedni, hogy a gonosz imperialisták, vagy valakik kifogják a szelet a vitorlánkból.
Most persze nem tudjuk, lesz-e cafeteria, lesz-e jutalom, lesz-e még szőlő és lágy kenyér? De nyilván van ismert központi tanterv, meg tanfelügyelők, no és persze homályosan megfogalmazott kötelező óraszám. Ezek meglehetősen valószínű események, sokkal valószínűbbek, mint az, hogy holnap akár egy forint is landol a pedagógusok folyószámláján. Bár én tévednék most!
A pedagógus-hivatás, vagy művészet több annál, mint-hogy ellenőrzéssel, adminisztratív kérdőívek kitöltésével, a diákok füzeteinek fizetett ellenőrök általi értékelésével megnyugtatóan, objektíven és tárgyilagosan minősíteni lehetne.
Az igazi minősítése egy tanárnak valamikor -évtizedekkel később- egy temetői fejfa magányában végiggondolt hála formájában mérhető.
A változtatás igénye jogos, de ha csak összeugrasztja a tanárokat, ha megtöri a lelkesültségüket, ha azokat díjazza, akik felszínes megtévesztéssel lavíroznak és garázdálkodnak az INNOVÁCIÓ álarca mögött, akkor megette a fene az ellenőri gárdára elpazarolt milliárdokat.
Biztosítani kell a nyugodt munkafeltételeket, nem túlméretezni a kötelező órák számát, a munkaterheket, és értelmiségi szintű, a nyugatiakéhoz közelítő munkabéreket kell adni.
Lehet, hogy Hoffmann Rózsának sikerül a Fideszt megbuktatnia. KÁR.
A pedagógusok az a foglalkozási csoport, akivel rendszeresen, pártállástól függetlenül kitolnak. Már csak ezért is szimpatizálok velük, meg nagyon nem mindegy, hogy a gyerekeinket ki tanítja. Adjon erőt, egészséget minden pedagógusnak, remélem hamarosan lesz olyan kormány, amelyik elismeri a szakma fontosságát!
ízelítő már volt a Kertvárosban a bevezetendő felügyelői ellenőrzés anomáliáiból. Nem is kevés, de legalább felháborító, v. fogalmazzak finomabban: sikeresen lehetett elvenni néhány -nem mellesleg kitűnő- tanerő lelkesültségét, hivatás-szeretetét.
Vagyis öngól. Diákról kevés szó esik, viszont dokumentált mérés folyik majd az adminisztrációról és a MÉRHETETLENRŐL. (A korrupció melegágya lesz.)
Egyszer már elbukott a FIDESZ a pedagógusokon, amikor 50%-os emelést ígért az MSZP.
Most is jó úton járnak ezzel a HOFFMANN RÓZSA-FÉLE(?) ellenőri gárdával. (Nemegy épp volt KISZ-káderből lett felügyelő.) Vagyis mire leér az iskolákhoz, annak ellenkezőjébe fordul, amire -engedjük meg- jó szándékkal kitalálták. PEDAGÓGUS-PÁLYA-MODELL? Hát?!?!!!
Hozzászólások
A Duna nem tréfál.
Olyan ez, mint a pisai ferdetorony.
Radikálisan nem lehet helyreállítani, mert összeomlik.
Anyagiakat és nyugodt, békés körülményeket tessék biztosítani a magyar oktatásügynek!! !
Nem szorongató és fenyegető felügyeletet!
Mellékesen kérdezem:
a rengeteg üresen álló épületet -pl. a bp.-i OPNI-t, a pécsi Magasházat, tüdőszanatórium ot stb- hagyjuk LEPUSZTULNI?
Ennyire azért nem vagyunk gazdagok!
Ha az a fajta semmihez nemigen értő, de pedagógiából egyetemi papírhoz jutott, tehát korábbi apparátcsík-ügyeskedő, akkor veszett fejsze az új modell!
Nagyon meg kellene gondolni, mert csak újítani, az károkozó is lehet.
Az igazi minősítése egy tanárnak valamikor -évtizedekkel később- egy temetői fejfa magányában végiggondolt hála formájában mérhető.
A változtatás igénye jogos, de ha csak összeugrasztja a tanárokat, ha megtöri a lelkesültségüke t, ha azokat díjazza, akik felszínes megtévesztéssel lavíroznak és garázdálkodnak az INNOVÁCIÓ álarca mögött, akkor megette a fene az ellenőri gárdára elpazarolt milliárdokat.
Biztosítani kell a nyugodt munkafeltételek et, nem túlméretezni a kötelező órák számát, a munkaterheket, és értelmiségi szintű, a nyugatiakéhoz közelítő munkabéreket kell adni.
Lehet, hogy Hoffmann Rózsának sikerül a Fideszt megbuktatnia. KÁR.
Pokorni Zoltán is jónak látja a pedagógusok mérhetetlen terhelését és MÉRÉSÉT?
Hogyan lehet ebből jövőre nyugalom, derű, stb?
Csak óvni szeretnélek Benneteket és magunkat.
A baloldalnak ilyen magas labdát ne adjatok!
Nem is kevés, de legalább felháborító, v. fogalmazzak finomabban: sikeresen lehetett elvenni néhány -nem mellesleg kitűnő- tanerő lelkesültségét, hivatás-szeretetét.
Vagyis öngól.
Diákról kevés szó esik, viszont dokumentált mérés folyik majd az adminisztrációr ól és a MÉRHETETLENRŐL.
(A korrupció melegágya lesz.)
Egyszer már elbukott a FIDESZ a pedagógusokon, amikor 50%-os emelést ígért az MSZP.
Most is jó úton járnak ezzel a HOFFMANN RÓZSA-FÉLE(?) ellenőri gárdával.
(Nemegy épp volt KISZ-káderből lett felügyelő.) Vagyis mire leér az iskolákhoz, annak ellenkezőjébe fordul, amire -engedjük meg- jó szándékkal kitalálták.
PEDAGÓGUS-PÁLYA-MODELL? Hát?!?!!!