Nehéz út, kerékpárral

2013. június 09. vasárnap, 07:38 Közélet
PDF
Érdekes kezdeményezés első lépéseinek lehetnek szemtanúi Pécs város polgárai, illetve az ide ellátogató vendégek. Egy modern kerékpárkölcsönző hálózat és rendszer első állomását (képünkön) alakították ki a belvárosban, a Király utcában. Ahol egyszerű, egyben nagyszerű bringákat lehet igénybe venni, a lehető legkorszerűbb módszerekkel. Az elképzelés egyrészt remek, másrészt még gyermekcipőben jár. Hiszen az elterjedése kis hazánkban, szűkebb környezetünkben nagyon nehéz lesz.

Akár mechanikus, akár elektromos gépekről is legyen szó, azokat úgynevezett dokkoló állomásokon lehet megszerezni. Természetesen nem örökre, csak átmenetileg. Egy turista számára ez nagyon hasznos kellék a városnézéshez. De más lehetőségeket is rejthet a dolog!

A hálózat kialakítói ugyanis úgy gondolták, nagyon megéri, ha a városlakók állandóan hozzájuthatnak egy-egy kétkerekű eszközhöz, ami nem a sajátjuk. Legyenek azok a személyek mondjuk egyetemisták, akik az egyik távolabbi oktatási helyről szeretnének áttekerni egy másik tanteremhez, bankkártyával fizetve érte. Egy negyedórás pedálozás olcsóbb egy buszjegynél, csak addig fizet érte a használó, amíg egy másik kerületben le nem adja a bicajt. De gyors, hivatali ügyintézéshez is alkalmazható a gép, ha valaki messzebb talált parkolóhelyet magának a városközponttól.

Mindez a nálunk fejlettebbnek mondott országok közül, számos helyen működik. Példának elég Hollandiát, Németországot említeni. Felénk viszont nem ennyire egyértelmű a dolog. Hiszen a kerékpárlopás olyan bűnnek számít, amire már senki sem kapja fel a fejét különösebben. Ez ellen persze próbálnak tenni a rendszergazdák. Egyfelől, a bérelhető eszközök feltűnő színűek, mással össze nem téveszthetőek. Másfelől, olyan alkatrészekből építik azokat, amik egyéb, hasonló tárgyakhoz alkatrészként nem stimmelnek. Műholdas nyomkövetővel is ellátják azokat.

A baranyai megyeszékhelyen egyéb aggály is akad. Elvileg, a település területén, illetve közvetlen környezetében 80 kilométer hosszú kerékpárút akad. Ezek jelentős része azonban csak kijelölt, táblával, felfestéssel jelzett táv, nem valódi, védett útszakasz.

Bár az utóbbi években a fiatalok, főleg az egyetemi hallgatók körében egyre népszerűbb a kerekezés, azért még messze van az a pillanat, amikor már megszokott, természetes lesz a szisztéma.  

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés