A Jövő szakmérnökei

2013. június 26. szerda, 12:14 Fábián Mária Közélet
PDF
A mérnöki szakma és a környezetvédelem kérdései találkoztak össze abban a programban, amelyet az Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ valósított meg tehetséges középiskolás diákoknak. A Jövő szakmérnökei címet viselő programban közel 10 diák vett részt, akik érdekes, színvonalas előadások és terepen történő látogatások alkalmával ismerkedtek a témával. (Képünkön a diákok a Paksi Atomerőmű működésével ismerkednek)

A február elejétől június végéig tartó programban 12 alkalommal találkoztak a diákok és a mérnök előadók, a cél az volt, hogy mind a mérnöki szakma szépségei, mind a bányászati szakma és annak szakterületei, mind megújuló energia, a környezettudatos gondolkodás témája közelebb kerüljön a tehetséges gyerekekhez. A program a Nemzeti Tehetség Program pályázatának segítségével valósult meg, 700 ezer forintból. A részletekről a projekt vezetőjét, Kukai Andrást kérdeztük, először arról, miért pont ezzel a témával indultak a pályázaton.

K.I.:
A tavalyi évben már nagy sikert aratott a Jövő mérnökei programsorozatunk, amely a mostani elképzelésünkhöz nagyon hasonlóan azt a célt tűzte maga elé, hogy a természettudományokat, a mérnöki szakmát és a környezettudatos gondolkodást egységben hozza közelebb a tehetséges diákokhoz. Tehát ennek sikerén felbuzdulva gondolkodtunk tovább azon, hogy mi lehetne az a terület és az az aktualitás, amely mentén továbbhaladhatunk. Így került a látókörünkbe a Mecseki Uránbányászat, mint egykor nagyon is prosperáló iparág. Ennek ugyanis van egy erőteljes környezetvédelmi vonala a bányabezárást követően, a rekultivációs munkák tükrében, másrészt a korszerű technológiák miatt egy újragondolása. Ezért úgy gondoltuk, hogy a bányászattal és a környezetvédelemmel kapcsolatos szakmérnöki feladatokat biztosan be tudjuk mutatni az érdeklődő, tehetséges gyerekeknek. 12 foglalkozáson keresztül ismerhették meg a bányászattal összefüggő szakmérnöki feladatok, valamint a megújuló energiák és a környezetvédelem legfőbb elemeit, gyakorlatilag minden olyan területét, amely a mindennapjainkban megjelenik, amit akár ők maguk is megtapasztalhatnak, vagy amelyről már sokat olvastak, hallottak, láttak.

F.M.:Hogy választották ki a gyerekeket?
Megkerestük a Baranya megyei középfokú oktatási intézményeket, a program alapján jeleztük, hogy ebben a témában tartunk magas szintű foglalkozásokat a jelentkező, tehetséges diákoknak. Olyan fiatalokat vártunk, akik fogékonyak, motiváltak és már eddig is jól teljesítettek a matematika, fizika, kémia, a biológia, szóval a természettudományos tantárgyak területén. A felhívásunkra sokan jelentkeztek, és így 10 fővel indítottuk a programot.

A 12 foglalkozás során tehát megtapasztalhatták a diákok előadásokon és konkrét, gyakorlati terepen, bemutatókon a szakmérnöki munka feladatait, fontosságát. Hogy érzékeltetni is tudjuk ezeket, említsen erre néhány példát!
Minden foglalkozásunk nagyon színes és érdekes volt, de nyilván azok lesznek majd a diákok számára is a legmaradandóbbak, amikor a terepen láthatták, hallhatták az adott téma szakértőjét. Ilyen volt, például amikor Kővágószőlősön a Mecsekérc Zrt. Környzetvédelmi bázisán megnézhették, megfoghatták a geológus előadásából előzetesen megismert földtani ásványokat, vagy megnézhették a rekultivációs területeket. De ilyen volt a paksi Atomerőműben tett látogatásunk is, ahol rengeteg program, játék, tárlatvezetés várt rájuk, ahol bemehettünk az üzemi területre is, láthatták a reaktorteret egy üvegfal mögül, és persze fantasztikus élmény volt megnézni hogyan működik a szalmatüzelésű blokk a Pannon Green Hőerőműben.

F.M.:Mondhatjuk akkor, hogy a program hármas célt szolgált?
Egyrészt felkeltette a figyelmet a téma iránt, másrészt bemutatta a bányászattal kapcsolatos mérnöki szakma szépségeit, harmadrészt elmélyítette a környezettudatos gondolkodást?
Igen. Mindhárom területen ezt vártuk, és így is lett. Azt reméljük, hogy a diákok ilyenfajta úton haladnak majd tovább a főiskolai, egyetemi tanulmányaikban. Bízunk abban is, hogy a szűkebb és a tágabb környezetükben is gyakorolják és elterjesztik a környezettudatosságot. Nagy hiányosságok vannak még ezen a területen, sokan nem gondolnak arra, mi mindenre van szükség ahhoz, hogy áramot vagy gázt használjunk, hogy miért kellene szelektíven gyűjteni a hulladékokat. A gyerekek most szembesültek mindezzel, reméljük, hogy elkötelezetté váltak ezen a területen és ez az elkötelezettség kihat a szüleikre, a barátaikra is.

Mivel ez a célunk úgy tűnik, hogy a programnak köszönhetően teljesül, újabb célt is megfogalmaztunk. Mégpedig azt, hogy szeretnénk a programot folytatni. A legideálisabb az lenne, ha pályázati pénzből tudnánk azt is megvalósítani, de úgy gondoltuk a nagy aktivitás és az érdekes terület folytán, hogy mindenképpen folytatnánk a projektat. Ezek a diákok megérdemlik, hogy így legyen. Izgatottan várjuk a lehetőségeket.
 
 
 
Támogató szervezet: Emberi Erőforrások Minisztériuma
Támogatáskezelő: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
Pályázat száma: NTP-KTMK-12-0076


 

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés