Az elektromos kerekeseké lehet a jövő

2013. augusztus 26. hétfő, 14:15 Közélet
PDF
Rengeteg dologban vagyunk lemaradva a polgáriasodott nyugati világtól. Még mielőtt hosszú felsorolásba kezdenénk, inkább ragadjunk le a kerékpárkölcsönzésnél. Ami Pécs városában gyermekcipőben, pontosabb gyermekbicikli kerekein gördül, az máshol megszokott, elfogadott. Bár, az utóbbi időben történt egy lépés az ügyben. Amikor az ismert vállalkozó, Vörös Ferenc, a belvárosban több kölcsönzési pontot nyitott (képünkön az egyik látható). A tapasztalatairól kérdeztük, hiszen nála a hagyományos mellett elektromos eszközt is lehet bérelni.

– Az idei év júniusának elején indult a rendszer, két állomással – idézte fel a kezdeteket Vörös Ferenc. – A türelem, egy ilyen kísérletnél nélkülözhetetlen tulajdonság, lévén, a szemléletformálás nem megy egyik percről a másikra. Régebben majdnem mindenkinek a fejébe beleverték a tulajdonosi szemléletet, de rosszul. Hiszen, ha valamit olcsón, ám kiváló minőségben lehet bérelni, azt megszerettetni akár a városlakókkal, akár turistákkal, ne lehetetlen. Jöjjenek azok akár belföldről, akár külhonból.

– Érthetően, még csupán kettő helyen lehet hozzáférni a biciklikhez, hiszen a dolgok elején járunk. De mit mutatnak a nyugati példák, mennyit bír el egy ekkora város, mint Pécs?

– Akkor éri meg, hosszabb távon is a befektetés, ha 300 méterenként lehet felvenni, illetve letenni az eszközöket. Nem túlzás, 100 ilyen helyszín sem elképzelhetetlen nálunk. Főleg, ha olyan intelligens módon lehet üzemeltetni a rendszert, hogy mondjuk a Széchenyi tértől, a Kossuth térig igénybe véve, csak három percet rögzít a számláló. Azért az jobb, mint egy buszjeggyel utazni mondjuk három megállót.

– Ezek szerint komolyan gondolják, miszerint a megyeszékhelyen, a közösségi buszközlekedés egyik vetélytársává válhatnak?
– Természetesen igen! Mert ma még a rendes pedálos változat is megtalálhatóak a kínálatunkban, ám egy idő után szeretnénk eltolódni az elektromos, amúgy teljesen környezetbarát változat felé. Amit azok is használhatnak, aki már nem tudnának, akarnának a nagyobb dombokkal megküzdeni, bár a füstöt sem kedvelik. Van ebben a rendszerben fantázia, ezt teljes meggyőződéssel kijelenthetem. Persze, Bécstől, Amszterdamtól még távol vagyunk, bár jó lenne a távolságot, ebben az értelemben szintén csökkenteni.

Néha gyorsabb, olcsóbb az autónál

Kizárólag a belvárosokban, a kerekezés lehet gyorsabb, pénztárcakímélőbb, mint az autózás. Mindez azonban csak akkor valósulhat meg, ha valaki legalább ötperces gyaloglásra hagyta az autóját onnan, ahol dolga akad. Mert akkor a centrumban, minimum két gyaloglásra kényszerül az, aki szeretne valamit fürgén elintézni. Ha ehhez hozzávesszük a benzinpénzt, meg a parkolási díjat, akkor egy szűkebb körzetben, tökéletesen versenyképes a világszerte elterjedt közlekedés eszköz. Amit néha hajtani kell, de a modernebbek már villamos árammal meghajtott motor segítségével robognak, csendben, környezetbarát módon. Talán övék lehet a jövő egy része.

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés