Legnagyobb természeti kincsünk a tehetség

Kezdőlap > Közélet > Legnagyobb természeti kincsünk a tehetség

Legnagyobb természeti kincsünk a tehetség

2011. november 16. szerda, 13:26 Bereczki Lajos Közélet
PDF
 A fenti címmel rendeztek szerdán tanácskozást az Apáczai Nevelési Központban. Stílusosan az ANK Tehetségpontja szervezte a II. Pécsi Kistérségi Nevelési Értekezletet, melynek  elÅ‘adói arról beszéltek a meghívott szakemberek elÅ‘tt, hogy mi a szerepe a pedagógusnak, szülÅ‘nek és a társadalomnak a tehetségek megtalálásában és a képességeik kibontakoztatásában.  

 

Az esemény egyik meghívott, neves elÅ‘adója dr. Czeizel Endre (kis képünkön) volt, aki a roma gyerekek sorsáról, a tehetségnevelés sajátos területérÅ‘l szólt. ElÅ‘adása elÅ‘tt szakított idÅ‘t az orvosgenetikus arra, hogy válaszoljon lapunk kérdéseire. 

 

- MegfigyelhetÅ‘, hogy cigánygyerekek szépen szavalnak és énekelnek, általában ugyanazok művelik mindkettÅ‘t. Honnan van nekik tehetségük ehhez?

- Mindenkiben van tehetség valamihez, de tudomásul kell venni, hogy mindez csak egy lehetÅ‘ség. A nagy kérdés az, hogy a veleszületett adottságból lesz-e képesség a késÅ‘bbiekben. Köznyelven a tehetségbÅ‘l lesz-e talentum, valóra váltja-e a hozzáfűzött reményeket a gyermek. Ehhez azonban szükséges megfelelÅ‘ családi, iskolai és társadalmi közeg. Ezért én azt vallom, hogy bár a cigány lakosság génállománya valamelyest eltér a nem cigány lakosságétól, de mély meggyÅ‘zÅ‘désem, hogy általános szellemi képességeikben semmivel sem rosszabbak, mint a többségi társadalom tagjai. Mégis, ha megnézzük a cigánygyerekek iskolai teljesítményét, vagy azt, hogy a speciális iskolákban az értelmi fogyatékos tanulók között mekkora az arányuk, akkor azt látjuk, hogy túlreprezentáltak a rossztanulók és a fogyatékkal élÅ‘k között. Itt rögtön láthatjuk, hogy hatalmas probléma van, a cigány társadalom és a szülÅ‘k nem törekednek eléggé arra, hogy a gyerekeik írni, olvasni, számolni is jól megtanuljanak, valamint megfelelÅ‘ iskolai képesítéssel rendelkezzenek. Ilyenkor mindig beugrik nekem a másik oldal, a zsidóság, ahol nagyon tudatosan figyelnek arra, hogy a gyerekek iskolázottak és képzettek legyenek. Például a 16 magyar Nobel-díjas 70 százaléka is zsidó származású volt. Annak ellenére van mindez így, hogy genetikailag a különbség jelentéktelennek mondható.

 

- A zenében és a képzÅ‘művészetben viszont a cigányok jól teljesítenek. Nincs ennek genetikai alapja?

- Nincs, de például, ha József Attila nem tanult volna meg írni és olvasni, akkor nem lett volna költÅ‘. A tehetség kibontakoztatásához azért bizonyos iskolai végzettség kell. Valóban szép számmal találkozunk cigányokkal a zene és a képzÅ‘művészet területén és ez nagyon szép dolog, de talán szerencsésebb lenne, ha több orvos, mérnök, pedagógus lenne köztük is. Ezzel talán elkerülhetÅ‘ lenne az, ami manapság az országban kezd elharapózni, hogy a cigányokat egyre többen utálják és a cigányok is egyre inkább ellenszenvvel viseltetnek a többségi társadalom tagjai iránt. Gondoljunk bele hová vezet mindez, amikor 2030-ra Magyarország lakossága 9 millió lesz, ebbÅ‘l pedig 1 millió lesz a roma? Azért is kell most a pedagógusokkal beszélni, hogy ez ne vezessen társadalmi feszültséghez a késÅ‘bbiekben. Természetesen itt jegyzem meg, hogy égetÅ‘en hiányoznak azok a cigány értelmiségiek, akik a saját népüket meggyÅ‘znék arról, hogy a felemelkedésnek egyetlen útja van és ez az iskolán keresztül vezet. Sajnos az a baj, hogy olyan mélyszegénységben élnek ezek az emberek, amely nem teszi lehetÅ‘vé, hogy megteremtsék a tanulás alapvetÅ‘ feltételeit. Sokan putrikban laknak, itt egy tehetséges gyerek nem fogja tudni a tehetségét kibontani. Egy Pege Aladár, egy Szakcsi Lakatos Béla és még sorolhatnám tovább, szerencsés helyzetben volt, mert a szüleik is zenészek voltak és már nem a szegénységgel kellett megküzdeniük.

 

- A társadalom szélsÅ‘ségesen megosztott a cigányok megítélésében, hol zenész zseniknek tartják Å‘ket, máskor pedig cigánybűnözésrÅ‘l beszélnek.

- Természetesen egyiknek sincs genetikai alapja. Egy kutatás tapasztalatai szerint a cigány kultúra nagyon közösségi indíttatású. Ez azt jelenti, hogy, ha a közösségnek van élelme és ruhája, akkor egy tagja elveheti azt, ha szüksége van rá. Ezért a cigány kultúrába belefér, hogy ruhát, vagy élelmet lopjon, bár itt jegyzem meg, hogy talán velünk is elÅ‘fordult már, hogy egy kölcsönkért könyvet nem adtunk vissza. De azt is le kell szögeznem, hogy nem cigánybűnözésrÅ‘l van szó, hanem szegénybűnözésrÅ‘l. Van ugyanis a szegénységnek olyan szintje, amikor a túléléshez szükséges javakat lopás útján szerzi be valaki, mert nincs más lehetÅ‘sége. Téves és ártalmas tehát az a nézet, amely a cigányokat született bűnözÅ‘knek tartja.

 

- Mi az oka annak, hogy a cigányok számukat tekintve túlreprezentáltak az értelmi fogyatékosokkal foglalkozó intézményekben?

- Ismét a feltételek hiányára a család állapotára, az ott fellelhetÅ‘ viszonyokra vezethetÅ‘ ez is vissza. Hallottam olyanról, hogy a szülÅ‘k egyszerűen nem engedték a gyereket iskolába. Ismét a zsidóságot kell felhoznom, ahol a szülÅ‘k inkább éheznek, de a gyerek külföldi, jó nevű egyetemre jár. Ezt a jövÅ‘orientáltságot kellene a cigányok kultúrájába becsempészni, mert ezzel léphetnének elÅ‘rébb. A többségi társadalom sem söpörheti a szÅ‘nyeg alá a kérdést, mert, ha nem oldja meg mindezt, akkor társadalmi katasztrófához fog vezetni.

 

- A genetikai belterjesség mennyire jellemzÅ‘ a cigányság körében?

- JellemzÅ‘. Például az unokatestvér házasság aránya a népességükön belül 2 és 20 százalék között van, a kultúrájukban mélyrÅ‘l gyökerezik, hogy a nagy családon belül kell házasodni. De az önmagában nem rejt nagy veszélyeket. Mohamed is előírta, hogy unokatestvérrel kell házasodni - de az Egyesült Arab Emirátusban, ahol dolgoztam is - a házasságok 54 százaléka elsÅ‘ unokatestvérek között köttetik. Bizonyos ritka genetikai betegségeket kihozhat ez a dolog, de a ritka jó gének találkozása is megfigyelhetÅ‘. Egyébként nemrég volt egy szociológiai felmérés a cigányság körében, hogy hány gyereket tartanak ideálisnak a családban. MeglepÅ‘, de szinte mindenki 2-3 gyereket jelölt meg optimumként. EbbÅ‘l az derült ki, hogy Å‘k is pontosan tudják, hogy milyen modellt kellene követniük, de azt is tudják, hogy ha 6-8 gyerek van, akkor pedig a családi pótlékból ha szűken is, de meg lehet élni. Látszólag messzire jutottunk a tehetségektÅ‘l, de higgye el nagyon célszerű lenne, ha a társadalom is kicsit empatikusabb lenne a cigány kultúrával szemben. A közeledés szolgálná mindkét társadalmi csoport hosszútávú érdekeit.

 

 

Hozzászólások

 
0 #3 Páskom Tas 2011-11-19 20:50
Amilyen jó a pécsi Gandhi Gimnázium, ugyanolyan előnyös lenne általános iskolákban a cigány-osztályok indítása.

Más kultúra, más közeg, más módszerek.

Az eddigiek nem vezettek a kívánt eredményre, tehát keresni kell a hasznosabb modelleket!

Csak az eredményes oktatásuk, tanulásuk hozhat megoldást.
Idézet
 
 
0 #2 Malter 2011-11-17 13:07
Hát még a cigányoknak! Nekik kellene igazán komolyan venni, mert ahogy Hofi is mondta: nem vehetünk mindegyiknek hegedűt!
Idézet
 
 
0 #1 Spéci 2011-11-17 07:08
érdekes, főképp a zsidókkal kapcsolatos megjegyzése. Hiába, a tanulás roppant fontos dolog, ezt nekünk magyaroknak is komolyabban kellene vennünk!
Idézet
 

A hozzászólásokat lezártuk. Nem küldhet több hozzászólást.

Hirdetés
Hirdetés